στον αγέραστο Βασίλη Τσιτσανη και στην αξέχαστη Μαρίκα Νίνου Υπάρχει πάντα μέσα μας μια παράξενη περιέργεια για το ρεμπέτικο. Είτε γοητευόμαστε από τη μουσική του, είτε μάς βάζει σε σκέψεις η βαριά μελαγχολία του, κατά βάθος αναρωτιόμαστε τι έχει αυτό το τραγούδι και μας τραβά, πού βρίσκει τη δύναμη να εκμηδενίζει κάθε επιφύλαξη. Αν ρωτήσουμε […]
Γελοιογραφία του Μποστ από το 1961. Στην περίφημη συναυλία του Μίκη Θεοδωράκη που έγινε στο Θέατρο Κεντρικόν τον Μάρτιο του 1961, ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης ξεκίνησε να τραγουδάει το “Σε πότισα ροδόσταμο” αλλά μετά την πρώτη στροφή το τρακ δεν τον άφησε να συνεχίσει. Η στιγμή αυτή κατά ευτυχή συγκυρία ηχογραφήθηκε και μπορεί κανείς να την […]
Ο Γιάννης Τσαρούχης, στο άρθρο του για τον Καραγκιόζη, αναφέρεται και στο «χορό των χορών, τον Ζεϊμπέκικο». Μικρό σχόλιο στην αναφορά του αυτή αποτελεί το παρακάτω σημείωμα: Οι πουριτανοί, αμαθείς λάτραι της δημοτικής μουσικής, άμα ακούσουν τη λέξη «ζεϊμπέκικο» γίνονται έξω φρένων. «Τούρκικο», λένε, «δεν είναι ελληνικό» ή «από που κι ως που ελληνικό!». Βέβαια […]
Στη διαμάχη για το ρεμπέτικο τραγούδι, η μελέτη «Το σύγχρονο λαϊκό τραγούδι» του Τάσου Βουρνά («Ε. Τ.» τευχ. 76, Απρίλιος 1961) αποτελεί την πρώτη προσπάθεια διερεύνησης και ερμηνείας του μουσικού αυτού είδους. Οι γραμμές που ακολουθούν, θίγουν, σε σύντομες θέσεις, ορισμένες, από τις πλέον παρεξηγημένες πλευρές του ζητήματος. Μοναδική φιλοδοξία τους είναι να συμβάλουν, αν […]
Το ελληνικό λαϊκό τραγούδι αποτελεί τον τελευταίο καιρό το επίκεντρο τού ενδιαφέροντος τού κοινού. Η άνθηση πού παρατηρείται στον τομέα με την παρουσία προικισμένων δημιουργών, όπως ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Μάνος Χατζιδάκις, έχει εντείνει και την προβληματική γύρω από το είδος. Πολλοί μιλούν και γράφουν, άλλοι για να το υπερασπίσουν με πάθος κι άλλοι […]