Ο μάγκας, η μαγκιά ή αν το θέλετε καλύτερα «Η γραμματική του μάγκα», αλλά και το «Κτηματολόγιον», το «Παράπονο του σωφέρ» και «Ο Μπεκροκανάτας», είναι λέξεις αντοχής 75 χρόνων! Τις ακούμε, τις συζητάμε και, το πιο σπουδαίο, τις τραγουδάμε ακόμη και σήμερα μέσα από τα επιθεωρησιακά ρεμπέτικα. Μια νέα συλλογή («Ελλάδος Αρχείον») με 21 μοναδικά […]
«Η Ελλάδα είναι μια μουσική χώρα και ο λαός μας, ένας λαός τραγουδιστής. Η μουσική και τα τραγούδια έχουν τόσο πολύ συνδεθεί με την ιστορία μας, που θα έλεγε κανείς ότι η ελληνική ιστορία είναι ένα τραγούδι», αναφέρει ο Λάκης Χαλκιάς στις σελίδες του λευκώματος «2.500 χρόνια Ελληνική Μουσική». «Οι αρχαίοι Έλληνες δεν είναι μόνο […]
Για τα 52 χρόνια προσφοράς του στο ελληνικό λαϊκό τραγούδι, το Φεστιβάλ Πέτρας και ο Δήμος Πετρούπολης θα τιμήσουν τον λαϊκό στιχουργό Κώστα Βίρβο, σε ειδική εκδήλωση (τη στηρίζουν «ΤΑ ΝΕΑ»), αύριο, στις 9, στο Θέατρο Πέτρας «Επεδίωκα πάντα τα τραγούδια που έγραφα να είναι σωστά, να είναι καλά, γιατί πίστευα και πιστεύω πως το […]
Η ενασχόλησή του με το ρεμπέτικο τραγούδι δεν είναι όψιμη. Ούτε αυτή με τη Θεσσαλονίκη. Προηγήθηκαν από το 1961 τέσσερις δημοσιευμένες εργασίες του για τα ρεμπέτικα. Η άποψή του πως «ο Βασίλης Τσιτσάνης ήταν ο μόνος, οι άλλοι ήταν δευτερεύοντα πρόσωπα, τον θεωρώ ισότιμο με τον Μακρυγιάννη στη λογοτεχνία και τον Θεόφιλο στη […]
Αν λάβουμε σοβαρά υπόψη τη γνώμη ενός βετεράνου του ρεμπέτικου, του Μιχάλη Δασκαλάκη, ότι «μάγκας εστί κύριος με τα όλα του», θα πρέπει να θυμηθούμε τον Στέλιο Κερομύτη, τον αριστοκράτη μάγκα του κλασικού λαϊκού τραγουδιού. Αυτόν τον σεμνό και υπερήφανο εκπρόσωπο της θρυλικής παλιάς φρουράς του ρεμπέτικου που τον τιμούν με τον καλύτερο τρόπο οι […]
Μέχρι τώρα είδαν το ρεμπέτικο ως είδος καθεαυτό όμως πρέπει να το δούμε σαν κοινωνική διαδικασία και σε σχέση με την κοινωνική κατηγορία των ρεμπέτηδων. 1. Το ρεμπέτικο είναι έκφραση του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού. Συγχωνεύει στους κόλπους του στοιχεία διονυσιακά από την αρχαία Ελλάδα, μυστικιστικά από το Βυζάντιο και ντερβίσια από την Τουρκοκρατία, σε διάσταση […]
Ο Τσιτσάνης θεωρείται πατέρας – ιδρυτής της λαϊκής μουσικής, της οποίας η γέννηση συμπίπτει με τη γέννηση της ελληνικής εθνικής ταυτότητας. Τα δε ρεμπέτικα πριν από το 1950 αντικατοπτρίζουν μια αρνητική πλευρά της «λαϊκής καρδιάς». Ιδού μερικά από τα συμπεράσματα εργασίας που παρουσίασε η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Βαλεντίνη Ρήγα στο διεθνές συνέδριο «Η ψυχολογία των […]
Ο θάνατος του Στέλιου Καζαντζίδη συνοδεύτηκε, θα το θυμάστε, από ένα κύμα αμήχανων τηλεοπτικών αφιερωμάτων, προ πολλού ετοιμασμένων ίσως, που ενθάρρυναν υποτίθεται την κοινή γνώμη να εκδηλώσει την οφειλόμενη ευγνωμοσύνη απέναντι στο δέος εκείνης της τόσο ισχυρής φωνής. Αναπόφευκτα, οι παραινέσεις επαναλήφθηκαν μόλις πέθανε ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, αν και τώρα με έναν τρόπο λιγότερο ασυνάρτητο, […]
«Τίποτα δεν είναι επιτηδευμένο στο ρεμπέτικο. Υπάρχει πάντα ειλικρίνεια. Γι’ αυτό περνάει στην αιωνιότητα» «Το στοιχείο που κρατά ζωντανό τα τελευταία χρόνια το ρεμπέτικο τραγούδι, είναι η άνθησή του, που πρώτα απ’ όλα οφείλεται στον κατανοητό στίχο και στην απλή μουσική. Είναι τα τραγούδια της παρέας που χορεύονται και τραγουδιούνται εύκολα» Το ρεμπέτικο […]