Όταν στο μικροσκόπιο των ερευνητών μπαίνει μια μορφή σαν τον Βασίλη Τσιτσάνη, τα αποτελέσματα δεν μπορούν παρά να αναμένονται με μεγάλο ενδιαφέρον. Την εικόνα του Τσιτσάνη ως «πρωτοπόρου», «ηγέτη» και «αναμορφωτή», αναλύουν με πληθώρα στοιχείων δύο μεγάλες επιστημονικές έρευνες που έγιναν σε περιοχές της Αθήνας. Η πρώτη το 1998 και η δεύτερη μεταξύ 1999-2000. Οι […]
ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ: Το 1956 στον Κρεμαστό Ευβοίας. ΘΥΜΑΤΑΙ ΜΕ ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ: Τα χρόνια στο Γυμνάσιο Κονιστρών Ευβοίας. ΔΕΝ ΑΠΟΧΩΡΙΖΕΤΑΙ ΠΟΤΕ: Τον τζουρά του. ΑΞΕΧΑΣΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: Στην Ολλανδία το 1993. ΑΞΕΧΑΣΤΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑ: Τα «Τσιτσάνεια» το 1999 στα Τρίκαλα. ΣΥΓΧΩΡΕΙ ΠΑΝΤΑ: Τα πάντα πλην της αχαριστίας. ΘΑ ΚΑΛΟΥΣΕ ΣΕ ΓΕΥΜΑ: Τον Στέλιο Καζαντζίδη. Χρυσός έγινε ο τελευταίος έβδομος […]
Τα λογοκριμένα προπολεμικά τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη, η φιγούρα του Σταύρακα στον Καραγκιόζη, η τυπολογία των χρηστών χασίς στο ρεμπέτικο, το ρεμπέτικο στον σημερινό κόσμο, αλλά και θέματα όπως «Ρεμπέτικο ή λαϊκό; ένα ανύπαρκτο δίλημμα», «Τα χαρακτηριστικά της μουσικής των Μικρασιατών Ελλήνων και οι συνέπειες της ανταλλαγής πληθυσμών στην ελληνική μουσική» (το τελευταίο παρουσιασμένο από […]
Το «Ρεμπέτικο»… Η δυνατή και συναισθηματική σχέση του Κώστα Φέρρη με το ρεμπέτικο και την ιστορία χρονολογείται από τα παιδιά του χρόνια. Έζησε πολλές στιγμές κοντά σε δημιουργούς, μίλησε μαζί τους για γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή τους και το τραγούδι, μελέτησε στοιχεία και ντοκουμέντα. Διαμόρφωσε μια ολοκληρωμένη άποψη και την έδωσε στον κόσμο μέσα […]
«we wont get fooled again», Pete Townsend, WHO. Εντελώς συμπτωματικά παρακολούθησα πριν από μερικές εβδομάδες μια εκπομπή στην τηλεόραση. Σχεδόν περιττό είναι να πω ότι από την μικρή οθόνη παρηλάσανε όλα αυτά τα εμπορικά σκιάχτρα του ήμικοσμου. Βιολιά, λαϊκές τραγουδίστριες, ψευδοχολλυγουντιανοί κωμικοί, συνθέτες του ούζου, στραβοκάνικα, ασυνάρτητα μπαλέτα, η απαραίτητη ρυθμική μοντέρνα νότα, και μέσα […]
Το 1949, ο Χατζιδάκις συνέλαβε την ιδέα μιας ρωμαλέας διάλεξης με θέμα το ρεμπέτικο και με την πρόθεση να εκθειάσει τις δραματικές αρετές ενός είδους που, εκείνα τα χρόνια, πολύ απείχε απ’ το να θεωρείται νόμιμο αγαθό του πολιτισμού. Τελικά, η ομιλία εκείνη, που δόθηκε στο Θέατρο Τέχνης1, πέρασε στην ιστορία σαν μια σημαδιακή χειρονομία, […]